Jako mama zapewne zdajesz sobie sprawę, że kontakty z rówieśnikami stanowią bardzo ważny element rozwoju społecznego Twojego dziecka. A czy jako biznesMAMA zdajesz sobie sprawę, jak ważne są kontakty biznesowe dla rozwoju Twojej kariery? Budowanie relacji to podstawowa umiejętność każdego profesjonalisty.

Dzięki networkingowi budujesz relacje, zdobywasz wiarygodność, zbierasz korzyści i rezultaty. Jak możesz zadbać o ten aspekt swojego biznesu? Poszukaj w swoim mieście spotkań networkingowych, (na przykład dla kobiet) lub eventów branżowych, zacznij na nie chodzić i się udzielać. Działania networkingowe możesz prowadzić także w domowym zaciszu przed ekranem komputera.

Ważne pojęcia

Networking – w książce „Praktyczny poradnik networkingu” Grzegorza Turniaka i Witolda Antosiewicza (wyd. One Press) możemy przeczytać, że networking to:

  • skuteczna metoda osiągania wartościowych celów;
  • sztuka bycia z ludźmi i promowania ich osiągnięć;
  • proces zbierania, przechowywania i dystrybuowania informacji z korzyścią zarówno dla ciebie, jak i dla osób tworzących twoją sieć.

Jak widać, networking to nie tylko narzędzie do pozyskiwania klientów, ale także proces poznawania nowych, ciekawych osób, budowania i pielęgnowania relacji, najlepiej tych długotrwałych. Oczywiście, dzięki temu możesz rozwinąć biznes i swoją karierę, ale liczy się także to, co ty możesz zaoferować osobom w swojej sieci networkingowej. Bo, jak piszą autorzy poradnika networkingu, „bycie świetnym networkerem to w dużej mierze pomaganie innym.”

Networking online – jest budowaniem relacji za pośrednictwem platform internetowych. Mogą to być serwisy: LinekdIn czy GoldenLine, które z założenia przeznaczone są dla profesjonalistów. Portale te nastawione są na rozwijanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, dzielenie się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem. Upewnij się tylko, że Twoje profile na tych portalach wyglądają profesjonalnie, a zawarte tam informacje o Tobie są aktualne. Jednak networking nie ogranicza się wyłącznie do tych serwisów specjalistycznych. Udzielanie się na Facebooku czy w blogosferze również pozwala nawiązywać merytoryczne dyskusje, kreować wizerunek eksperta i poznawać nowe osoby. Dlatego, jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, pomyśl o założeniu profilu swojej działalności na Facebooku czy bloga firmowego.

Tak jak w tradycyjnym networkingu w tzw. realu masz do dyspozycji mowę ciała, gesty czy wyraz twarzy, tak w networkingu online możesz wykorzystać nie tylko słowo pisane, ale i grafikę czy nagrania video.

Follow-up – to chyba najważniejszy aspekt networkingu, decydujący o sukcesie Twoich networkingowych działań. Bo nie wystarczy, że wybierzesz się na jakieś spotkanie, porozmawiasz z wszystkimi i rozdasz wszystkie swoje wizytówki. Networking tak naprawdę zaczyna się po spotkaniu. Wtedy nadchodzi czas na tzw. follow-upy, czyli odezwanie się do nowo poznanych osób. Zasady follow-upów są takie, że w ciągu 24 godzin po spotkaniu powinnaś napisać maila, zadzwonić w ciągu 48 godzin. Ważny jest ten kontakt – chociażby mail z podziękowaniem za rozmowę, bo dzięki niemu druga osoba utrwali sobie Ciebie w pamięci, a Twoje starania w budowaniu relacji podczas pierwszego spotkania z nią nie pójdą na marne.


Co ma znaczenie w networkingu?

Wydaje Ci się, że nie nadajesz się do networkingu? Nie masz naturalnego daru i w ogóle kobietom to gorzej powodzi się w biznesowych rozmowach? Przeczytaj, co tak naprawdę liczy się w networkingu i dlaczego każdy może być dobry w nawiązywaniu biznesowych relacji. Znajdź swoje mocne strony i wykorzystuj je!

Umiejętności

Niestety tylko 10% ludzi ma naturalny dar networkingu. Jednak jeżeli nie należysz do tych szczęśliwców, nie załamuj się i nie stawiaj się od razu na przegranej pozycji. Dbasz, żeby Twoje dziecko miało kontakt z rówieśnikami, aby uczyło się budowania więzi społecznych. Tak samo Ty jesteś w stanie nauczyć się networkingu, jeśli tylko zadbasz o odpowiednie okazje ku temu. W networkingu, podobnie jak w wielu aspektach biznesu, liczy się cierpliwość, zaplanowane działanie i praktyka, praktyka, praktyka…

Osobowość

Nawet jeśli jesteś introwertyczką, możesz być dobrym networkerem. Zarówno ekstrawertycy, jak i introwertycy potrafią się odnaleźć w świecie networkingu. Każdy z tych typów osobowości posiada po prostu inne zalety, które liczą się w budowaniu relacji. Mocną stroną tych pierwszych jest nawiązywanie rozmów z nowo poznanymi osobami oraz mówienie. Mocną stroną introwertyków jest słuchanie i podtrzymywanie relacji. Introwertycy budują swoje relacje wolniej, ale są one głębsze.

Płeć

Badanie przeprowadzone przez Ivana Misnera, Hazel M. Walker, Franka J. De Raffelle’a wykazało, że w networkingu płeć nie ma znaczenia – zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą być dobrymi networkerami. Różnice przejawiają się np. w sposobie nauki networkingu. Kobiety wolą szkolenia, warsztaty i książki, mężczyźni preferują od razu przejść do praktyki. Różnice są zauważalne także w rekomendowaniu – kobiety rekomendują osobę ze względu na poziom jej kompetencji, mężczyźni ze względu na charakter danej osoby. Ponadto kobiety mają łatwość w poznawaniu nowych osób, budują relacje wysokiej jakości, jednak to mężczyźni są dobrzy w follow-upach i osiąganiu rezultatów z danego kontaktu.

 tekst i rysunki Gosia Zimniak

%d bloggers like this: