Pomyśl o swoim biznesie jak o kolejnym dziecku (w końcu jest Twój i włożyłaś w niego sporo serca), które potrzebuje Twojej uwagi i starań, aby się rozwijać. Poniżej kilka pomysłów na to, jak już dzisiaj możesz zadbać o swój biznes, aby jutro przyniósł Tobie nie tylko dumę, ale i zyski.

Kiedy na świat przychodzi Twoje dziecko, dbasz o nie najlepiej jak umiesz. Jest to dla Ciebie naturalne, chcesz przecież, żeby było bezpieczne, zdrowe i wypielęgnowane. Dlatego chuchasz na nie i dmuchasz, kupujesz wszystko co potrzebne, zapewniasz zbilansowaną dietę i prawidłowy rozwój.

A jak dbasz o swój biznes?

Pomyśl o swoim biznesie jak o kolejnym dziecku (w końcu jest Twój i włożyłaś w niego sporo serca), które potrzebuje Twojej uwagi i starań, aby się rozwijać. Poniżej kilka pomysłów na to, jak już dzisiaj możesz zadbać o swój biznes, aby jutro przyniósł Tobie nie tylko dumę, ale i zyski.

1. Pomyśl o swojej stronie internetowej

Kiedy ostatnio aktualizowałaś swoją stronę internetową? Pół roku temu? A może ciągle widnieje na niej napis: „strona w budowie”? Czas najwyższy się obudzić i to zmienić. Strona internetowa to często miejsce pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem. Warto więc żeby spełniała swoją rolę. Przejrzyj każdą jej zakładkę – czy są wystarczająco dobre? Aktualne? Czy Twój przekaz jest czytelny?

Popracuj nad podstroną “O mnie” – i nie mam na myśli tutaj wypunktowania życiorysu, doświadczenia czy ukończonych szkół. Zakładka „O mnie” powinna komunikować, co Cię wyróżnia spośród konkurencji, powinna przekonywać potencjalnego klienta, że jesteś osobą profesjonalną, kompetentną, ale także interesującą. Dlatego oprócz podstawowych informacji w zakładce tej pokaż swoją osobowość, opisz jakieś dodatkowe zainteresowania. Dodaj referencje – pozytywne opinie od dotychczasowych klientów na Twój temat potwierdzą czy to, co napisałaś o sobie jest prawdą, a nie wytworem wyobraźni. Ponadto pomyśl, czy nie trzeba zaktualizować podstrony z ofertą. Kariera zawodowa z reguły nie jest statyczna, zapewne ciągle się rozwijasz, zdobywasz nowe doświadczenia i umiejętności. Wzbogacenie oferty o nowe usługi otworzy przed Tobą nowe możliwości.

Pamiętaj, strona internetowa pracuje dla Ciebie 24 godziny na dobę, także wtedy, gdy beztrosko bawisz się ze swoim dzieckiem.


2. Zadbaj o swoje logo

Potrzebujesz czegoś, co będzie Twoim wizualnym identyfikatorem – elementem graficznym wyrażającym istotę tożsamości Twojej marki. Logo sprawi, że ludzie będą rozpoznawać Twoją markę, kiedy je zobaczą (pomyśl o tym, jak rozpiera Cię duma, kiedy o Twoim dziecku mówią: „wykapana mama”). Logo Twojej działalności nie musi być skomplikowane – może zawierać jakąś ikonę, obraz lub może opierać się po prostu na ładnej typografii. To co jest siłą logo, to jego silna identyfikacja z marką, jaką reprezentuje, dlatego zadbaj o to, żeby Twoje logo było widoczne i stosuj je konsekwentnie w materiałach drukowanych i online.

3. Popracuj nad materiałami marketingowymi

A skoro już wspomniałam o materiałach reklamowych – czy już się w nie zaopatrzyłaś? Przy okazji logo warto pomyśleć o innych elementach identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówka, ulotka, reklama w prasie, papier listowy, baner internetowy… Odpowiednio zaprojektowane i wykonane będą Ciebie dumnie prezentowały. To takie „ubranie” dla Twojej marki, a w końcu dbasz o to, żeby Twoje dziecko było schludnie i ładnie ubrane.

4. Odśwież swoje cele biznesowe

Czujesz, że od jakiegoś czasu Twój biznes się nie rozwija? Może czas najwyższy odświeżyć swoje cele biznesowe? Albo je sformułować, jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś. Planowanie, nowe cele i wyzwania zawsze wyzwalają nową energię do działania. Pomyśl, gdzie chcesz być ze swoim biznesem za rok? Swoje cele spisz, od razu pomyśl o rzeczach, które musisz zrobić, żeby je osiągnąć i zacznij działać! Już dzisiaj zrób cokolwiek, nawet małą rzecz, która przybliży Cię do realizacji Twoich biznesowych celów.

5. Pomyśl o finansach

Przeanalizuj sytuację finansową swojego biznesu. Czy przynosi on dochody na satysfakcjonującym Ciebie poziomie? Czy wyceniasz swoje usługi bez zaniżania stawek? Pomyśl, gdzie możesz zaoszczędzić, a jaka inwestycja by się przydała. Czy zainwestowane pieniądze (np. w działania marketingowe) się zwracają? Jeśli nie, pomyśl o innych sposobach promocji.

6. Pokochaj networking

Dbasz o to, aby Twoje dziecko miało kontakt z rówieśnikami? A czy Ty przekonałaś się już, jak ważne w biznesie są odpowiednie kontakty? Budowanie relacji karmi Twój biznes – im więcej osób wie o Tobie, o tym czym się zajmujesz (i że robisz to dobrze) – tym więcej szans na to, że ktoś poleci Ciebie i Twoje usługi. Jak możesz zadbać o ten aspekt swojego biznesu? Poszukaj w swoim mieście spotkań networkingowych, (na przykład dla kobiet) lub eventów branżowych, zacznij na nie chodzić i się udzielać. Działania networkingowe możesz prowadzić także w domowym zaciszu przed ekranem komputera. Umożliwiają to m.in.: profil na Facebooku, blog czy portalu LinkedIn. To dobre miejsca w sieci, gdzie możesz się aktywnie udzielać i poznawać nowe osoby. Upewnij się tylko, że Twoje profile na portalach społecznościowych wyglądają profesjonalnie, a zawarte tam informacje o Tobie są aktualne.

7. Zaproponuj klientom coś ekstra

Przypomnij sobie, jak Twoje dziecko się cieszy, kiedy po skończonym obiedzie dostaje deser. Pomyśl, co może być takim „deserem” dla Twoich klientów. Utrzymywanie stałego klienta opłaca się bardziej niż zdobycie nowego, a oferując klientom jakiś bonus, na przykład zniżkę na kolejną usługę budujesz lojalność i przywiązanie. Pokaż, że traktujesz wyjątkowo swoich wiernych klientów. To, że dostarczasz wartościowe usługi na czas jest oczywiste… ale za każdym razem staraj się też przekraczać oczekiwania klientów. Skończ zlecenie wcześniej, zrób o jeden projekt więcej niż się umawialiście, podziękuj za współpracę w jakiś oryginalny sposób lub poleć firmę klienta na swoim facebookowym profilu. Może być wiele małych rzeczy, które możesz zrobić, aby stały się deserem do każdego wykonanego zlecenia. A klient będzie do Ciebie wracał…

tekst i rysunki Gosia Zimniak

%d bloggers like this: